Da jeg kom fram til en historie, satte jeg meg til å kladde og skrive litt ideer og slikt. Jeg husker ikke hvordan jeg begynte helt presist, men mine skriftlige "manus" er knapt nok verd å omtale som manus. Akkurat denne tankeprosessen tok sin tid, og jeg forsøkte å fordele historien på de ti sidene som var tildelt meg.
Jeg liker å tenke på handlingsforløpet som "fra A til B" - Dette får historien til å gå framover for meg. De ganger jeg har tegnet småserier for meg selv tidligere, har handlingen gått kjempetregt fordi det dvelte alt for lenge på steder. Jeg kommer også til å vise litt senere, noen forløpere til akkurat "Tjenesten".
Som A og B har jeg de to store primærpunktene:
A - Lille Richard Fuang mistrives sterkt i sitt snobbete hjem
B - Han får det nye navnet Raymond, og blir boende i en havneby med Cargovski
Så var det å finne de små A'ene og B'ene - de som bringer handlingen til det siste punktet. Jeg skriver hva som foregår gjennom sidene, noen ting foregår over flere sider, følelsesmessig.
I stikkordsform, grovt:
1-2: Richard Mistrives
3-4: Falsk barnepike og planlegging
5-6: Utførelse og flukten
6-7: Flukt
8-9: Overlevering til Cargovski
10: Avslutning
Dette er hva som står på et kladdete ark, side for side. Jeg har gjerne stemningen liggende i hodet, og tar kun med det helt viktige og tydelige, rent handlingsmessig.
Side 1: Undervisningen avbrytes
Side 2: Middag og tilbake til rom
Side 3: Falsk barnepike oppdages
Side 4: Planlegging og enighet
Side 5: Utførelse + skal-skal ikke?
Side 6: De oppdages og flykter til havnebyen
Side 7: Sparker døra til Cargovski + flørt
Side 8: Hårklipp, piercing og tilsoting (stress!)
Side 9: Unnamanøver & fritak
Side 10: Avslutning
Og ut fra dette bygger jeg kladden min. Jeg synes det er mest spennende å skape historien visuelt, framfor å gjøre den helt ferdig skriftlig først som mer strukturerte serieskapere antakelig gjør. Jeg har prøvd det et par ganger, og det går så mye visuelt tapt i skrivingen; man får så mange flotte bilder i hodet mens man gjennomgår historien. Og når man er ferdig med å skrive, er det ikke motiverende å måtte gå tilbake for å visuelt gjennomgå historien på nytt. Etter mine opplevelser, i hvert fall.
Før jeg begynte å kladde, måtte jeg ha noen karakterdesign... husker ikke hva jeg gjorde i hvilken rekkefølge, men ett eller annet karakterdesign måtte jeg jo ha. 1. Januar tok jeg meg god tid til å tegne opp viktige karakterer, mer eller mindre.
Lucius Fuang, Mirandya K. Fuang, Richard Fuang, Vendetta Lomita og Cargovski Elliot Marlohov |
Tegnet på flyet tilbake til Bjerkely, manglet linjal. Idétegning til undervisningsrommet. |
Første tegning av læreren. Gretne gubben... |
Hon og Vendetta i barnepikeuniform. Her ser vi også biter av noe sideplanlegging, |
Jeg grovkladdet bittesmå sider for å finne et sideoppsett før jeg hev meg på den faktiske kladden.
Måtte også finne ut hvordan læreren skulle se ut - liker hvordan han ble, og hvor lav han er i panna.
Men her er altså hovedkladden, tegnet på A5. Det meste av dialog kommer frem her, og den forandres på gjennom hele prosessen. Og størrelsen gjør det vanskelig å gå over styr med detaljer. Her kan vi se også hvordan handlingsplanene svarer til kladden:
1-2: Richard Mistrives
Side 1: Undervisningen avbrytes
Side 2: Middag og tilbake til rom
|
Det tok tid før jeg fant tittel til tisideren. Og egentlig er den bare et ufattelig tynt ordspill...
3-4: Falsk barnepike og planlegging
Side 3: Falsk barnepike oppdages
Side 4: Planlegging og enighet
|
OBS: Side 6 har totalt tiltullet rekkefølge! 5-6: Utførelse og flukten
Side 5: Utførelse + skal-skal ikke?
Side 6: De oppdages og flykter til havnebyen
|
Side 7: Sparker døra til Cargovski + flørt
Side 8: Hårklipp, piercing og tilsoting (stress!)
|
Side 9: Unnamanøver & fritak
Side 10: Avslutning
|
Egentlig hadde jeg tenkt å avslutte med en komisk avsløring om at Raymond her, ikke kan smile. Cathrine, læreren, var litt i tvil om denne var sømmelig. Hun ble sittende med spørsmål om "hvorfor ikke det? Hva skjer videre?" osv... et problem jeg aldri kommer til å forstå. Dermed lagde jeg en avslutning nr. 2, som ble til den jeg brukte i historien. Så jeg tenker at å vise at Raymond ikke kan smile, får jeg sikkert gjort gjennom en annen historie.
Tor Ærlig og Sigbjørn syntes begge avslutningene var bra. Jeg foretrekker å ha en litt åpen slutt, for dette er i grunn ingen slutt egentlig - det er en ny begynnelse. Og denne historien VIL fortsette. En gang.
Så, med kladden i boks, jobbet jeg hele tiden med tegninger og skisser av karakterene.
Flix' uniform og design - dette fant jeg først da jeg skulle begynne å skisse sidene. Også små skisser av Flix' kolleger, brygga Cargo bor på, og planløsningen på bygget. |
Prøvetegninger. Her også av lærer Hon før han fikk rett pannehøyde. |
Testet både bekledning og tegneteknikk på denne. Åh fy, Richard er ikke mye pen... |
Hva denne angår, fikk jeg gode tips av Sigbjørn om bruk av linjal. Fra da av har jeg kun brukt linjal på skisser, og tusjet uten støtte. Resultatet fryder meg vilt! |
Handlingen foregår på Mopia, og de skal jo ha sitt eget skriftspråk. I grunn er det litt sent å prøve å utvikle noe slikt midt i en oppgave... Så, jeg fant fram et gammelt alfabet jeg skapte i 2008 og tok det som inspirasjon:
(Tok meg friheten til å dekode tenkeboblene - buhu, engelsk, ugudelige engelsk...) |
Egentlig, med kladden i boks var det bare å begynne å skisse og tusje etc etc - prosessen er omtrent den samme for de fleste, så jeg skal skåne dere for å måtte gjennomgå hele 10 skisser, tusjer og ferdige sider.
Jeg begynte så smått å skulle kladde alle sidene på nytt igjen i A4, men skjønte kjapt at det ikke lå noe i det å hente. (Latskapen lenge leve!) Dog, jeg var nødt til å lage et nytt oppsett spesifikt til side 3. Jeg var ikke fornøyd med det første oppsettet fant jeg ut, mens jeg drev med å skisse opp siden.
Dette er det originale oppsettet. (Jeg skisset det ikke ferdig, da jeg skjønte at dette ikke funka - men jeg har kludret det grovt inn digitalt, bare for å vise hva planen var.)
Her har dere det gamle oppsettet til venstre (A3), og det nye oppsettet til venstre (A4 kladd). Hovedproblemet mitt med førsteutkastet var at de to siste rutene tok mye plass til å være så like og kjedelige.
Så dette vil jeg tro er et viktig tips til tegneserier: Vurder størrelsen til rutene etter hvor viktig handlingen i ruta er. Ikke la uviktige ruter ta mer plass enn nødvendig.
Det viser seg et par steder i tisideren min hvor jeg har gjort morsomme ruter mindre i størrelse enn fortjent og vice versa, men dette tror jeg er noe som kommer inn med tiden. (Og masse serietegning!)
Men jeg likte rute to veldig godt, så den forsøkte jeg å beholde etter beste evne da jeg skisset side 3 på nytt.
Fremgangsmåten min har vært enkel: Jeg skisser siden først på noe billig drittpapir (hahaha) - Eller i hvert fall noe tynt papir. Deretter tar jeg er mer ordentlig papir (dette var noe halvtynt Daler Rowney tegnepapir som skolen hadde) og tegner over med blå blyant via lysbord. Grunnen til at jeg ikke bare tusjer direkte via lysbordet, er at jeg synes det er så ukomfortabelt å sitte og stirre inn i lyset mens jeg tusjer. I tillegg føles det ekstra ille hvis en gjør feil - og det er ikke alltid du ser like godt gjennom lysbord. Dermed fant jeg at å bruke blåblyant først, og så tusje som over en vanlig skisse etterpå, er kjempefint. Samtidig får originalen en sjarm med de blå skisselinjene, uten at det blir for rotete hvis noe ikke har vært helt rett, hadde jeg skisset direkte på tegnepapiret fra starten av (blått bly er et helvete å viske vekk!)
Ting som krevde linjal var dødsens kjipt å få rett to ganger (først på grovskissa, deretter på tegnepapiret), så etter hvert fant jeg at å bare kladde ideen på skissa, og skisse det ordentlig i blått på tegnepapiret var enklest. Det kan sees på f.eks. biblioteket, at jeg ikke har giddet å skisse inn alle elementer i den første skissa. Dette gjorde det på en måte gøyere å jobbe med siden, og fikk de ulike stegene til å gli litt inn i hverandre. Det var sjelden jeg var 100% ferdig med skissa før jeg begynte å tusje.
Framgangsmåten gjennom hele denne oppgaven ble veldig "tar det som det kommer". Det var ikke før jeg nærmet meg sidene i havnebyen at jeg begynte å designe huset til Cargo. Her fikk jeg hjelp/moralsk støtte/selskap av min nydelige "sønn" Konglur/Ingwild
(hun som eier Kai, nybestisen til Drakir).
Vi satt sammen og funderte på hvordan huset er oppbygd, planløsning osv. Det ironiske er at vi hadde det smellgøy med å designe andreetasjen - uten at det var bruk for den.
Her ser vi planløsningen; de tre hustakene som vises i havnebyens introrute, utgjør to leiligheter.
Dere kan se innredning og rom i første og andre etasje; andreetasjen er trangere enn første, som kun utgjør stue og kjøkken. I andre finner vi bad, to soverom (mer som ett soverom og et roterom), et kott og et loft med lukeinngang fra kjøkkenet.
Vi ser litt forslag her til forside... jeg kommer til det.
FOR: jeg benyttet ei helg til å luske rundt på harddisken min og lete opp forløpere til denne historien.
Det var i og for seg festlig, men plutselig ble dataen min treg som en sjøpung og nektet å laste greier. Merkelig, tenkte jeg, men jeg visste jo at det var noe uhumskheter inne på den.
"Regine. Hvorfor har du ikke antivirus?"
Eeeheheheeee...
Denne dagen var jeg egentlig innstilt på å jobbe, men siden jeg ikke hadde noe maskinvare eller maskin å jobbe med, fikk jeg bare ta det rolig i stedet. Jeg tok det pent, satte meg på internatstua og terapitegnet bittelitt, bare for å koble av. På dette stadiet var jeg ferdig med å tusje alt, men jeg hadde ikke laget noen forside ennå. Så jeg slappet litt av med å drodle på den også.
Hele tingen var i grunn ganske udramatisk. Men ergerlig, det var det.
Etter hvert fikk jeg heldigvis lånt meg en mac til å jobbe på. Dette var en treg mac, dog. Og tegnebrettet mitt lider av kronisk dobbeltklikking, så layer styles-panelet dukket opp svært ofte. Men jeg overlevde!
Nå tror jeg ikke at jeg tar for meg fargeleggingsprosessen, for jeg mangler fortsatt arbeidsfilene... Men, alt av teksturer og mønster har jeg laget selv.
Min tur til Marokko var en kjempeinspirasjon til dekor og kruseduller. Men så, jeg brukte tid på å designe tapet, tepper, veggpaneler osv. Det var ikke mye, men heller svært artig! Jeg anbefaler alle og enhver å faktisk lage alt selv. Ta gjerne inspirasjon fra andre ting, men tegn det selv fra bunnen av! Alt for ofte ser jeg de uten skam i livet som bare limer inn klistremerker og logoer fra google... Her er to tepper og den ene tapeten:
Men det var tungt faktisk, å lime inn disse noen steder, spesielt gulvfliser. Noen steder har det blitt grusomt skjevt også, men det er hysj-hysj...
Forsiden ble mer som et koseprosjekt jeg syslet med på kveldene, etter en dags hardt fargearbeid. Koste meg virkelig med den, spesielt alle ornamentene. Den jukset jeg litt med, for å få symmetri, tegnet jeg kun ornamenter på den ene siden, for så å tegne over riktig vei og speilvendt via lysbord. Funket kjempebra!
Skriften på forsiden viser "Tjenesten" - kj/tj som en egen lyd, så ikke let etter den manglende bokstaven. Og nå sømmer det seg vel med en forklaring på tittelen... Grunnen til at tittelen er aktuell, er jo at det er flere tjenester her ute og går. Den første er at Raymond viser Vendetta vei til familiejuvelen. Den andre er at Venny tar Raymond vekk fra det snobbete hullet - og den tredje er det Cargo som gjør for Vendetta ved å overta ansvaret for gutten. Jeg hadde håpet at jeg kunne unngå å i det hele tatt bruke ordet i dialog, men det lot seg ikke gjøre da jeg ikke fant noe erstattende ord for det...
Men her kommer også noe dumt som vil gi dere en hjerneeksplosjon uten like:
Vendetta utgir seg som TJENEr - for å få kloa i en edelSTEN.
BDM-TSCH!
Så nå vet dere alle mine hemmeligheter. La meg dø i fred, hulk!
Og vel, det tror jeg er det...Kom gjerne med spørsmål om noe er ubesvart. For å avslutte denne delen, har jeg funnet mine favorittruter fra serien!
(Jeg tok meg friheten til å kladde inn de siste rutene; de var tegnet i blyant og vistes knapt.)
Herregud, jeg vet ikke om jeg skal le eller grine!
Mitt neste møte med denne historien, eller i hvert fall en slags prolog til den, var i løpet av første året på VGS. Høsten 2009, tror jeg.
Jeg leste så vidt på dette, men -fniiis-
Det har skjedd litt på tre år - og jeg er henrykt over det.
Siste greia er fra 2010 - det er bare ei tegning. Tittelen var visst "Don't stress with scissors" - så den sakseulykken har vært der til all tid.
Og der har vi \avklart alle mysterier! Kanskje alt utenom akkurat dette med at jeg blander dyrefolk og mennesker, men det KOMMER en forklaring på det! En gang. Men dét er en annen historie! Takk for meg!
Jeg begynte så smått å skulle kladde alle sidene på nytt igjen i A4, men skjønte kjapt at det ikke lå noe i det å hente. (Latskapen lenge leve!) Dog, jeg var nødt til å lage et nytt oppsett spesifikt til side 3. Jeg var ikke fornøyd med det første oppsettet fant jeg ut, mens jeg drev med å skisse opp siden.
Dette er det originale oppsettet. (Jeg skisset det ikke ferdig, da jeg skjønte at dette ikke funka - men jeg har kludret det grovt inn digitalt, bare for å vise hva planen var.)
Her har dere det gamle oppsettet til venstre (A3), og det nye oppsettet til venstre (A4 kladd). Hovedproblemet mitt med førsteutkastet var at de to siste rutene tok mye plass til å være så like og kjedelige.
Så dette vil jeg tro er et viktig tips til tegneserier: Vurder størrelsen til rutene etter hvor viktig handlingen i ruta er. Ikke la uviktige ruter ta mer plass enn nødvendig.
Det viser seg et par steder i tisideren min hvor jeg har gjort morsomme ruter mindre i størrelse enn fortjent og vice versa, men dette tror jeg er noe som kommer inn med tiden. (Og masse serietegning!)
Men jeg likte rute to veldig godt, så den forsøkte jeg å beholde etter beste evne da jeg skisset side 3 på nytt.
Fremgangsmåten min har vært enkel: Jeg skisser siden først på noe billig drittpapir (hahaha) - Eller i hvert fall noe tynt papir. Deretter tar jeg er mer ordentlig papir (dette var noe halvtynt Daler Rowney tegnepapir som skolen hadde) og tegner over med blå blyant via lysbord. Grunnen til at jeg ikke bare tusjer direkte via lysbordet, er at jeg synes det er så ukomfortabelt å sitte og stirre inn i lyset mens jeg tusjer. I tillegg føles det ekstra ille hvis en gjør feil - og det er ikke alltid du ser like godt gjennom lysbord. Dermed fant jeg at å bruke blåblyant først, og så tusje som over en vanlig skisse etterpå, er kjempefint. Samtidig får originalen en sjarm med de blå skisselinjene, uten at det blir for rotete hvis noe ikke har vært helt rett, hadde jeg skisset direkte på tegnepapiret fra starten av (blått bly er et helvete å viske vekk!)
Ting som krevde linjal var dødsens kjipt å få rett to ganger (først på grovskissa, deretter på tegnepapiret), så etter hvert fant jeg at å bare kladde ideen på skissa, og skisse det ordentlig i blått på tegnepapiret var enklest. Det kan sees på f.eks. biblioteket, at jeg ikke har giddet å skisse inn alle elementer i den første skissa. Dette gjorde det på en måte gøyere å jobbe med siden, og fikk de ulike stegene til å gli litt inn i hverandre. Det var sjelden jeg var 100% ferdig med skissa før jeg begynte å tusje.
Framgangsmåten gjennom hele denne oppgaven ble veldig "tar det som det kommer". Det var ikke før jeg nærmet meg sidene i havnebyen at jeg begynte å designe huset til Cargo. Her fikk jeg hjelp/moralsk støtte/selskap av min nydelige "sønn" Konglur/Ingwild
(hun som eier Kai, nybestisen til Drakir).
Vi satt sammen og funderte på hvordan huset er oppbygd, planløsning osv. Det ironiske er at vi hadde det smellgøy med å designe andreetasjen - uten at det var bruk for den.
Her ser vi planløsningen; de tre hustakene som vises i havnebyens introrute, utgjør to leiligheter.
Dere kan se innredning og rom i første og andre etasje; andreetasjen er trangere enn første, som kun utgjør stue og kjøkken. I andre finner vi bad, to soverom (mer som ett soverom og et roterom), et kott og et loft med lukeinngang fra kjøkkenet.
Det er også ei skikkelig keitete dør fra trappegangen, som Cargo får æren av å knalle skolten i når han er på druen eller i farta. Ingwild og jeg hadde det også svinartig med å vitse om Cargo som sovner på badet med hodet mot skråtaket i fylla mens han står og pisser.
Ved siden av tekstetester og digresjoner, finner vi her også et grovt oppsett av stereoanlegget til Cargo - enormt inspirert av min faders anlegg. |
Tusen takk til pappa som var så behjelpelig med å sende meg referansebilder av anlegget med mer! |
*) Gode guder |
For det meste har tisideren vært frihånd, men det har vært behov for referansebilder, f.eks til skipet en ser i bakgrunnen av og til og vinflaska som sjenker i glasset på side 6.
Mot siste side måtte jeg også designe en plan for kjøkkenet. Vet ikke engang om en ser at det er et kjøkken i serien, men der er i hvert fall bord og stol. Jeg digget ideen med at bordet hans er en gigantisk spole av tre. Det er også lettere inspirert av pappas interiør, i og med at spisebordet hans er en høvelbenk. #Sjokkerendefakta - Sorry, Fatter!
Vi ser litt forslag her til forside... jeg kommer til det.
FOR: jeg benyttet ei helg til å luske rundt på harddisken min og lete opp forløpere til denne historien.
Det var i og for seg festlig, men plutselig ble dataen min treg som en sjøpung og nektet å laste greier. Merkelig, tenkte jeg, men jeg visste jo at det var noe uhumskheter inne på den.
Så kom 17. April...
Jeg hadde ikke jobbet lenge med å farge tisideren min digitalt før alt bare kaputski'd. Det begynte med at usb-driverne slo seg vrange og ikke ville ta i mot brettet mitt eller noen ting, Videre var driverne til nettverkskortet mitt sporløst forsvunnet. Spøkelser? Virus, tenker jeg meg heller! En av de mer datakyndige i klassen ble satt på saken."Regine. Hvorfor har du ikke antivirus?"
Eeeheheheeee...
Denne dagen var jeg egentlig innstilt på å jobbe, men siden jeg ikke hadde noe maskinvare eller maskin å jobbe med, fikk jeg bare ta det rolig i stedet. Jeg tok det pent, satte meg på internatstua og terapitegnet bittelitt, bare for å koble av. På dette stadiet var jeg ferdig med å tusje alt, men jeg hadde ikke laget noen forside ennå. Så jeg slappet litt av med å drodle på den også.
Terapidorf er her for å få deg til å føle deg bedre! Aaaawww... |
Hele tingen var i grunn ganske udramatisk. Men ergerlig, det var det.
Etter hvert fikk jeg heldigvis lånt meg en mac til å jobbe på. Dette var en treg mac, dog. Og tegnebrettet mitt lider av kronisk dobbeltklikking, så layer styles-panelet dukket opp svært ofte. Men jeg overlevde!
Nå tror jeg ikke at jeg tar for meg fargeleggingsprosessen, for jeg mangler fortsatt arbeidsfilene... Men, alt av teksturer og mønster har jeg laget selv.
Min tur til Marokko var en kjempeinspirasjon til dekor og kruseduller. Men så, jeg brukte tid på å designe tapet, tepper, veggpaneler osv. Det var ikke mye, men heller svært artig! Jeg anbefaler alle og enhver å faktisk lage alt selv. Ta gjerne inspirasjon fra andre ting, men tegn det selv fra bunnen av! Alt for ofte ser jeg de uten skam i livet som bare limer inn klistremerker og logoer fra google... Her er to tepper og den ene tapeten:
Men det var tungt faktisk, å lime inn disse noen steder, spesielt gulvfliser. Noen steder har det blitt grusomt skjevt også, men det er hysj-hysj...
Forsiden ble mer som et koseprosjekt jeg syslet med på kveldene, etter en dags hardt fargearbeid. Koste meg virkelig med den, spesielt alle ornamentene. Den jukset jeg litt med, for å få symmetri, tegnet jeg kun ornamenter på den ene siden, for så å tegne over riktig vei og speilvendt via lysbord. Funket kjempebra!
Men her kommer også noe dumt som vil gi dere en hjerneeksplosjon uten like:
Vendetta utgir seg som TJENEr - for å få kloa i en edelSTEN.
BDM-TSCH!
Så nå vet dere alle mine hemmeligheter. La meg dø i fred, hulk!
Og vel, det tror jeg er det...Kom gjerne med spørsmål om noe er ubesvart. For å avslutte denne delen, har jeg funnet mine favorittruter fra serien!
Forløpende arbeid til historien
Denne historien ble laget allerede samme året som Raymond ble til; 2008. Den ble riktignok ikke gjort ferdig eller helt gjennomtenkt, men det er da den ble til! Her kommer tre sider kladdet (?) tegneserie på (grøss) engelsk... Spenn dere fast! (Jeg vil ikke bruke gigantiske mengder plass på dette, så jeg anbefaler å åpne hvert bilde i ny fane så det går an å lese)(Jeg tok meg friheten til å kladde inn de siste rutene; de var tegnet i blyant og vistes knapt.)
Herregud, jeg vet ikke om jeg skal le eller grine!
Mitt neste møte med denne historien, eller i hvert fall en slags prolog til den, var i løpet av første året på VGS. Høsten 2009, tror jeg.
Aaaaaaaaaaahahahahahaaaaaaa åååh herreguuuuud jeg dør av detteeeeeeeee ahahaaa gud bedre, ha miskunn på min arme sjel!
Jeg leste så vidt på dette, men -fniiis-
Det har skjedd litt på tre år - og jeg er henrykt over det.
Siste greia er fra 2010 - det er bare ei tegning. Tittelen var visst "Don't stress with scissors" - så den sakseulykken har vært der til all tid.
Og der har vi \avklart alle mysterier! Kanskje alt utenom akkurat dette med at jeg blander dyrefolk og mennesker, men det KOMMER en forklaring på det! En gang. Men dét er en annen historie! Takk for meg!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar